وضعیت دیابت 100 سال پس از کشف انسولین

28 ژوئیه 2021- محققان دانشگاه اکستر و دانشکده پزشکی دانشگاه ایندیانا به منظور گرامیداشت صدمین سال کشف انسولین و لحظات حساسی که منجر به درک و رویکردهای بالینی امروز شده است، با هم همکاری کردند.

آنها یک مقاله ی مروری جدید با عنوان "100 سال پس از کشف انسولین: تجلیل از گذشته، حال و آینده ی درمان دیابت" را به تازگی در Nature Medicine منتشر کردند. این مقاله توسط پرفسور Alice Carr وRichard Oram ، از دانشکده پزشکی و سلامت دانشگاه اکستر و پزشکان و دانشمندان دانشکده پزشکی ایندیانا، دکترEmily Sims ، پرفسورCarmella Evans-Molina  و دکترLinda DiMeglio ، نوشته شد.

صد سال پیش، دیابت نوع 1 یک بیماری کشنده بود. سپس در سال 1921، یک معجزه ی پزشکی رخ داد: کشف انسولین و نقش آن در تنظیم قند خون.این کشف مهم توانست جان میلیون ها نفر را نجات دهد، اما بدون کمک دانشمندان سراسر جهان ممکن نبود.

دکتر امیلی سیمز، گفت: چیزی حماسی به عنوان یکصدمین سالگرد کشف انسولین، این نکته را به ما یادآوری می کند که به عقب نگاهی بیاندازیم و در مورد اینکه تا کجا پیش رفته ایم و چقدر تا اهدافمان در آینده فاصله داریم، فکر کنیم. دستاوردهای ما در درک و توانایی ما در درمان دیابت با انسولین در طی یک قرن چشمگیر بوده اند.

دکتر سیمز گفت که دستاوردهای علمی، هر چند چشمگیر بودند، اما تنها بخشی از این معما هستند. در نهایت، هدف تحقیقات بهینه سازی نتایج واقعی برای افراد مبتلا به دیابت است.

نکته مهم این است که در این مقاله تفسیری از افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و اعضای خانواده آنها وجود دارد که خود تکامل درمان را در طول زندگیشان تجربه کرده اند.

یکی از شرکت کنندگان به نامK.R. ، که تنها هشت سال پس از کشف انسولین، بیماریش تشخیص داده شده بود، نوشته است: درمان من یک رژیم غذایی نزدیک به گرسنگی بود. انسولین در آن زمان در دسترس بود، اما با نگاهی به گذشته متقاعد شده ام که پزشکان معمولی در آن روزها از اعتماد به نفس کافی برای استفاده از این درمان نسبتا جدید برخوردار نبودند.

در حالی که درمان با انسولین با گذشت زمان متداول شد، پیشرفتها در تولید انسولین های پر قدرت و متنوع و فناوری، راه هایی را برای بهبود کیفیت زندگی هموار کرد.

یک شرکت کننده با نامK.H. ، که در سال 2002 بیماری دیابت او تشخیص داده شده بود، نوشت: من تشخیص دادم که انسولین های جدیدتر، گلوکومتر و پمپ واقعا موثر هستند. من استفاده از پمپ انسولین را فقط یک سال پس از تشخیص بیماری شروع کردم.

دکترAlice Carr ، نه تنها یک محقق دیابت است، بلکه خود نیز مبتلا به دیابت نوع 1 است. او گفت: کار من در این مقاله ی مروری، به من درد و رنج های مشترک یک جامعه جهانی را یادآوری کرد.

او گفت: من در سال 2012 در 17 سالگی مبتلا به دیابت نوع 1 تشخیص داده شدم و صرف نظر از سال تشخیص دیابت من، بین داستان های نقل شده از بیماران و داستان خودم شباهت هایی پیدا کردم. من فکر می کردم که دیابت گاهی اوقات یک بیماری تنهایی است، اما این داستانها به من یادآوری کرد که من دردهای دیابت و پیروزی های بسیاری را تجربه کردم که با گروهی از افراد مقاوم در سراسر جهان مشترک است، بنابراین این بیماری به هیچ وجه یک بیماری تنهایی نیست.

پیشرفت در زمینه ی دیابت همچنان ادامه دارد. در حالی که دیابت به عنوان یک بیماری قابل کنترل در نظر گرفته می شود، آثار سوء ناشی از مدیریت نادرست قند خون و نیاز مادام العمر به درمان، هزینه های هنگفتی را از نظر مالی و کیفیت زندگی برای افرادی که مبتلا به دیابت هستند، به همراه دارد.

مطالعات مستمر در دانشگاه اکستر، ایندیانا و سراسر جهان به طور فعال علائم اولیه خطر بیماری را کشف کرده، اهداف جدیدی را برای مداخلات درمانی شناسایی کرده، اشکال نادر و غیر معمول دیابت را مشخص کرده و فرایندهای متابولیک مختل شده را که در ایجاد دیابت نقش دارند، معکوس می کنند.

کشف پیشگامانه انسولین، مسیر رویدادهای نجات دهنده ی میلیون ها نفر در سراسر جهان را کلید زد. اما نویسندگان یادآوری کردند که چالش ها در دسترسی عادلانه به مراقبت ها همچنان ادامه دارد- شاید حتی با پیشرفت در تکنولوژیهای مدرن، این چالشها بیشتر شده اند.

نویسندگان نتیجه گیری کردند: تنها زمانی که دسترسی برابر به درمانهای موثر و جدید برای بیماران در سراسر جهان امکان پذیر شود، دستاوردهای قابل توجه پیرامون انسولین در طی یک قرن گذشته واقعاً بزرگترین تأثیر خود را نشان خواهند داد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-07-state-diabetes-years-discovery-insulin.html